Cum ne protejăm de soare iarna? Cei mai mulți dintre noi suntem conștienți cât de dăunător poate fi soarele puternic, pe timpul verii. Iarna însă, ne gândim mai puțin la protecția solară și la ce efecte pot avea razele UV asupra noastră. Cu toate acestea, numeroase studii ne arată efectele nocive ale expunerii excesive la soare, indiferent de anotimp: cataracte, keratită UV, unele cancere ale pleoapelor sau de suprafață oculară, maculopatie solară.

Așadar, vă luați toate măsurile necesare pentru a vă proteja de soare pe timpul iernii?

Într-un studiu recent, cercetătorii au măsurat nivelul de radiații UV din 32 de stațiuni de ski din SUA și au intervievat mii de schiori și snowboarderi despre măsurile de precauție pe care le iau pentru a se proteja de soare (ochelari, pălărie, creme de protecție solară). Studiul a arătat că majoritatea respondenților folosesc doar ocazional aceste mijloace de protecție.

Soarele care se reflectă în zăpadă este agresiv cu organismul nostru. Chiar și în zilele înnorate radiațiile UV pot fi foarte puternice. Cantitatea de raze UV este mai mare în emisfera nordică, în jurul orelor 11-14 și e direct proporțională cu altitudinea.

Expunerea în exces la razele UV reflectate din zăpadă poate afecta suprafața ochilor noștri. Pe lângă cataracte, soarele poate duce la apariția unor leziuni și tumori oculare inestetice , necesitând intervenție chirurgicală.

Cum ne protejăm de soare iarna? Oftalmologii recomandă, ca atunci cand schiați sau faceți sporturi alpine, portul ochelarilor de soare cu protecție anti UV și folosirea cremelor de față și pleoape cu factor SPF ridicat, să fie de nelipsit.

Sportul în aer liber și curat este benefic sănătații, însă, cu gandul la relaxare și bunastare fizică și psihică, uneori uităm de riscurile evitabile , cum ar fi radiațiile ultraviolete în exces. Nu trebuie uitat faptul ca expunerea frecventă la soare , pentru un timp limitat , are beneficiile ei, fiind esentială în producerea vitaminei D. In lipsa expunerii la soare, este necesara frecvent dozarea și cand este cazul, suplimentarea vitaminei D.